by:Larm fredag
Av Ole Henrik Antonsen
publisert: 21.02.2009 Fredag var preget av mange gode seminarer. Her er en liten stemningsrapport. JOE BOYD Jeg fikk med meg et foredrag av Joe Boyd som har produsert plater for blant andre Eric Clapton, Pink Floyd og ikke minst Nick Drake. Han innledet med å fortelle at han skulle prøve å ikke være "gammel, bitter og hevde at alt var mye bedre før" ... Jeg vet ikke helt om han klarte å innfri dette, men han hadde helt klart mange poenger som kan være verdt å ta med seg for dagens produsenter og artister. Budskapet var blant annet at selv om hver avgjørelse om å rette opp feil i ProTools isolert sett er fornuftig, kan man komme til å miste mye av performancen totalt sett til slutt. Dette tror jeg han har helt rett i, og kanskje særlig når det gjelder vokal. Boyd var heller ikke så happy med at "alt er innspilt med click-track" i dag. Han mener man mister mye av groove elementet. Mange norske kred-rockere nikket anerkjennende med hodet, men jeg er ikke så sikker på om Boyd mener at dette skal være en unnskyldning for at tempoet harker og slakker ... Tvert i mot sa han at mange trommeslagere trenger click-tracket fordi de ikke er bedre, men han har jobbet mye med world-music de siste årene og spilte opp et spor med brasiliansk perkusiv musikk for å illustrere hva han mente. Det groovet som bare det, og når det gjelder slike stilarter synes jeg han har helt rett. Rock og pop derimot kan nå gjerne være "på grid" for min del;) Joe Boyd SYNKRONISERING Når låter brukes på TV, i filmer eller dataspill, kalles dette på fagspråket synkronisering. Mange band har opplevd stor suksess etter at en av deres låter har blitt brukt i en film eller en populær TV-serie. By:Larm hadde satt opp en samtale mellom Errol Kolosine og Erlend Øye. Kolosine var administrerende direktør i labelen Astralwerks fram til 2007, og har etter dette jobbet som manager og produsent. Han har mottatt en Grammy som Executive Producer for soundtracket til "Six Feet Under" og produsert soundtracket til NBCs suksessserie "Heroes". Erlend Øye har fått mange låter plassert i filmer, både med Kings of Convenience og sammen med Røyksopp. De snakket seg gjennom aktuelle problemstillinger; Øye så fra sitt artistperspektiv mange problemer med plasseringer av låter i reklame og filmer. Han fortalte at han alltid var skeptisk, og aldri hopper i taket når plasseringene kommer, til tross for at dette er store, tunge amerikanske satsninger. Han er alltid redd for at dette kan skade hans renome som artist. Kolosine mente tvert om, og i god amerikansk stil, at dette kun representerer fordeler. I et stadig mer støyete mediebilde er reklame en måte å nå ut til de store massene. Det hele ble en fornøyelig seanse, med mye latter i salen. Som et tips til de som ønsker å få plassert musikken sin til "sync" sa Kolosine at det er lurt at det går raskt å klarere ut rettigheter. I disse tilfellene må det klareres ut både mekaniske rettigheter (selve masteren) og låtskriverrettigheter (Tono-biten). Dersom du er forlagt hos en major-publisher og har platekontrakt med en stor multi er slike ting vanskelig og tidkrevende. Med tanke på synkronisering er det en stor fordel å eie innspillingene sine selv. Joddsky rocket Dagbladet teltet. DAGBLADET TELTET Grunnet en lukket bransje-happening ble det ikke så mange band på meg i går, men fikk med meg Joddski i Dagbladet teltet. Dette er det nye solo-prosjektet til Jørg-1 fra nå oppløste "Tungtvann". En singel skal være ute i disse dager, og albumet "Krig og kjærlighet" kommer i løpet av året. Stemningen var svært høy forran scenen i natt, og basert på publikums respons burde Joddski gå en lys framtid i møte.
|
Postadresse: Kong Christian Frederiks plass 3, 5006 Bergen, Norge | E-post: